Pages

Monday, May 30, 2011



Lite ny dekoration i vardagsrummet.


Oj nu händer det saker, bra och mindre bra ska jag tillägga. Vi börjar bakifrån. Ingen bebis ännu i alla fall, fastän idag är ju faktiskt bf-datumet. Vi hade en mysig fredagkväll med mat på allstars, Fredde tyckte det var ok, men jag tog hummersoppa (med räkor i...??) och den var väl sisådär. Hummersoppa ska väl ha hummerkött i sig och vara betydligt krämigare än den jag åt som såg ut som caffe latte i tallrik. Helgen har bjudit på riktigt trist väder, sånt riktigt inne-väder så lördagen blev det mest att vara just hemma, åkte bara in och handlade. Gårdagen, Mors Dag bakade vi tre rulltårtsbottnar och gjorde en riktig sommartårta till nära och kära som flockades runt köksbordet, åh vad härligt att kunna fylla köket med glada människor! På förmiddagen hade vi besök av Johanna och Fredrik och lilla Elodi från föräldragruppen, fick en jättefin dräkt till vår bebis, ännu en klänning i rosa. Bara så du vet nu bebis, du har lite press på dig;)

Fredde körde hem mammorna och sedan var den helgen över. Tyvärr fick jag ett telefonsamtal sent igår kväll där rösten från sjukhuset meddelade att min kära mor blivit inlagd akut för bukspottskörtelinflammation (kan vara världens längsta ord..). Det var dock ingen fara sade rösten som bröt på tyska, läget var under kontroll och jag kunde besöka henne under morgondagen. Klart att det var lite tufft att försöka somna, men kände mig ändå trygg med svaret att läget var under kontroll.

Imorse var vi hos barnmorskan, Fredde var hemma från jobbet för sin onda axel så vi åkte båda dit. Magen såg fin ut och den ligger nu duktigt fixerad nedåt som den ska. Lite otäckt när mb la hela sin tyngd på min mage för att kunna känna huvudet nedåt, själv är man ju orolig när man trycker lite grann.. Hjärtslagen låg högt och det var en väldig aktivitet därinne. Vi har ett återbesök om en vecka och sedan blir det koll på sjukhuset om den fortfarande är kvar. Men det kan ju hända mycket under två veckor. Åh, det är så spännande och underbart, tack för att jag får vara med om detta!

Fick en fiin blomma av svärmor!


Direkt efter så körde jag ut till Sunderbyn för att se hur mamma mådde. Usch det är inte roligt när man ser någon, ung som gammal med slangar och dropp-påsar i alla det storlekar. Hon var verkligen orkeslös och jag satt mest och höll hennes hand och torkade den febriga pannan med kalla servetter. Bukspottskörtelinflammation, inte roligt. Man mår dåligt, kräks och har väldigt ont. Blir nog ett par dygn till i den sängen. Sköterskorna kom efter ett tag för att byta säng och lägga in en sond genom näsan, otroligt vad duktiga och ambitiösa de är och med vilken energi de gör sitt jobb, fantastiskt att se! Återkommer imorgon för att leverera lite önskade saker till mor och för att se hur hon mår förstås! Rätt vad det är så ligger man själv där i ett mer angenämt ärende.

Resterna av Mors Dags-tårtan blir måndagsmys-efterrätt, kanske ännu godare dagen efter som tårtor brukar vara.

No comments:

Post a Comment